Asthanga jóga

Aštanga  jóga tedy technicky vychází z Yoga Korunty a filozoficky se hlásí k Pataňdžaliho aštanga józe popsané výše. Ať je to jakkoli, aštanga je v současnosti vedle klasické hatha jógy nejrozšířenější jógovou školou. Je však také fyzicky nejnáročnější, což může být pro spoustu lidí odrazující. Aštangu proto není vhodné praktikovat pouze jednou dvakrát týdně jako některé jiné formy jógy, ale optimálně šestkrát do týdne. Tento typ jógy je poměrně striktní a vyžaduje od praktikantů velkou dávku vůle, disciplíny a pokory. I když se aštanga může zpočátku jevit jako čistě fyzická aktivita, po nahlédnutí pod povrch zjistíme, že pod slupkou tohoto jejího fyzična je minimálně stejný díl duchovna. Otec současné aštangy Sri K. Pattabhi Jois vždy tvrdil, že zdravé a silné tělo je předpokladem k ostatním stupňům Pataňdžaliho osmidílné stezky.

Velkou výhodou aštangy je, že se studenti na lekcích učí krok za krokem stále stejnou sérii, takže po určitém čase jsou schopni cvičit úplně samostatně. Teprve po dostatečném zvládnutí první série se může student učit sérii druhou atd. Většina praktikujících se pro náročnost aštangy nedostane dál než k druhé sérii. Dále se dostanou opravdu jen skalní a odhodlaní jogíni.

V aštanze se dýchá dechovou technikou udždžají, která mohutně zahřívá organismus, díky čemuž dochází k rychlému vyplavování škodlivin z těla potem. Tato technika v kombinaci s energetickými zámky zvanými bandhy také detoxikuje orgány, svaly a čistí krev. Tělo je po určité době lehké, pružné, silné a zdravé. Aštangové série rovnají a otvírají nejen naše tělo, ale také odstraňují naše psychické a duševní bloky, neboť vše je vzájemně propojeno. Intenzivně se čistí i pránické kanály nádí, díky kterým může prána v těle volně proudit a dále růst.

Výdrže v ásanách jsou obvykle pět dechů a poté se plynule přechází do další ásany.

V aštanze se uplatňuje tzv. tristhana (tři objekty pozornosti) 

1. Ásana

2. Udždžají

3. Drišti

Během ásan jsou drženy svalové stahy dna pánevního a podbřišku tzv. bandhy. Jednotlivé ásany jsou propojeny plynulou vinjásou. Toto je první objekt pozornosti. S tím souvisí druhý, kterým je dechová technika udždžají popsaná výše. Tato technika také dává tělu sílu během provádění vinjásy. Třetí objekt pozornosti je směr pohledu v ásaně – drišti. Existuje jich devět. Jsou to: špička nosu, nahoru, mezi obočí, dlaň, prsty ruky, palce nohou, pupek, vlevo, vpravo. Pokud je série zacvičena plynule v rytmu dechu se všemi těmito principy, pak lze tento typ jógy právem nazvat meditací v pohybu.